Goda råd

Goda råd.

 

Slipning , se till att inte slarva med denna punkten hur tråkigt det än är , det är uberviktigt att man är noggrann med underarbetet,

Överallt där det är glansigt och inte rätt slipat kommer färgen att sitta sämre eller till och med lossna.

Där det är som svårast är det oftast mest viktigt , runt skruvhål , knepiga veck m.m.

Så slarva inte….

Använd även klossar av alla de sorter , det är mycket lättare och bättre att få delarna raka och jämna när du använder en kloss när du slipar.

 

Skruvhål , passa er för skruvhålen lite , se till att hålla färglagren absolut så tunna som möjligt runt dessa , för annars när man skruvar tillbaka delen och skruvar åt ordentligt så pressas alla färglagrena ihop och kan spricka lite eller bli fula märken.

Så tunna lager vid skuvhålen folks.

 

Maskering, Köp inte billig skit-tejp det straffar sig i längden , maskera noggrant och tryck till alla kanter , överallt där det inte är hundra tätt kommer det att blåsa in färg.

Man kan aldrig maskera för mycket , det kan absolut löna sig , för att hålla på att fixa färgryk kan vara en tråkig process och tidsödande.

 

Får man lacka om hjälmar?

Ja det får man , det finns inga lagar mot det , och du blir inte stoppad av polisen för det.

Och hjälmar idag är alltid i finare komposit-material som klarar att lackas på utan problem.

Frågor om detta härstammar kanske från dom riktigt tidiga plasthjälmarna som säkert var av tvivelaktig kvalitet , möjligt att dom hade problem med lackeringen, men det har inte jag koll på.

Summan av kardemumman är att om man vill vara hundra så måste man kolla med sitt försäkringsbolag om vad dom tycker om saken , för det är upp till dom.

Plus att det givetvis är hjälmägaren som ska ha huvudet i hjälmen som ska bestämma om det ska målas eller inte , känner man sig osäker så gör det inte.