Procedur från plåtrent

Från plåtrent.

 

Först och främst ser man till att metallen är i bra skick försök fixa alla bulor eller problem så det är så jämt och fint som möjligt , sträva alltid efter att ha så lite spackel som möjligt på objektet.

Sen börjar man spackla ev skador , med ett bra spackel, finns många bra sorter, men  ett bra kaross-spackel är det bästa , det ofta är ganska lätt slipat , vilket är ovärderligt om du har mycket att spackla , finns inget värre än spackel som blir hårda som sten när dom torkar.

Men visst även plastic padding faktiskt helt okej.

Om det är grova skador kan det vara idé att fylla en omgång med glasfiberspackel och sen avsluta med finspacklet över det, glasfiberspacklet är lätt att fylla med och lätt att slipa.

Det finns en evig fråga om man ska ha primer på innan man börjar spackla eller inte , finns många som talar för bägge sidor.

Jag har gått på Kosmoskis linje, grundaren av HouseOfKolor som slänger på spacklet utan primer på och det har funkat bra så jag kör på den varianten.

 

 

Sen kan man börja slipa med c.a 100 kornigt papper för att få upp form och få det jämt och fint. När du har fått upp formen på det bra så kan det vara läge att dra på en primer eller slipgrund för att jämna ut ytan och få god vidhäftning vid metallen och mätta spacklet, kom ihåg att inte lägga för tjocka lager med spackel då finns det en risk att det spricker.

 

Sen slipar du grundfärgen med ett 400-600 kornigt papper och kollar väldigt noggrant att allt ser bra ut , inga sliprepor eller ”berg eller dalar” i lacken.

Berg och dalar kallar man ju områden som är lite högre eller lägre än vad dom ska vara , ett sätt att bli av med sånt och vara helt säker på att man har slipar primern överallt är att man

Tar lite svart basfärg och ryker på ett väldigt tunt lager , bara så det dimmar lite så att säga.

Sen börjar du slipa bort all den svart färgen , då är du helt säker på att du slipar överallt och man ser väldigt lätt berg eller dalar , då det blir svarta fläckar kvar när du har slipat.

Kom ihåg använd klossar när du slipar för att få det jämt och fint  , har man bara slippappret i handen blir det oftast inte lika rakt och fint som om du skulle använda en kloss.

Om du slipar ner till metallen eller spacklet så blås på lite primer till och slipa sen den.

Tänk på att om du ska göra et helt blanksvart så gäller det att har ett helt perfekt underlag , då minsta lilla grej syns direkt på blanksvart.

 

(om du vill vara extra säker på att inte primern eller underlaget ska ställa till med något så lägger du  ett lager sealer för att låsa ner primern nu.)

Så nu är det dags för basfärgen. Spraya den färgen du har tänkt i tunna lager , det är ingen brådska så ta den tiden det tar och gör det noga.

Kolla från alla vinklar och vrår så du har färg överallt , använd till och med en ficklampa om du har lite bristfällig belysning så du ser att det är täckt överallt och ser ut att vara ett jämt färglager.

Det värsta som finns är att ta ut din nylackade fina del i solen och upptäcka att det är för dåligt med färg på den.

 

Nästa steg beror lite på vad det är för typ av färg , thinner eller vatten , är det thinner så brukar jag vänta ett par timmar innan jag börjar med klarlacken , är det vatten och den är torr är det bara att köra.

Och ska du göra motiv så gör du det nu.

 

Klarlackningen är en process för sig som tar en stund att lära sig få blank och fin , det är en känsla man får i handen efter att ha dragit ett antal lager klarlack , då lär man sig hur mycket man kan lägga på och hur snabb man ska vara m.m.

Man börjar med att blanda till klarlacken med härdaren , var noga med måtten så det blir enligt beskrivning , beroende på vad det är för spruta du har så kan du behöva hälla i lite förtunning också.

 

Förbered lackboxen , läs i vanliga problem. Länk<<<<<<<<<<

 

Sen går du in i lackboxen , gå över delen med en klibbduk och se till så det inte ligger något damm kvar , blås av med tryckluften.  Kolla även över hela delen noggrant för att kolla så allt ser bra ut.

Se även till så att objektet du ska lacka är ordentligt fast så det inte börjar flytta sig eller dråsar i backen när du ska börja lacka.

 

Se till så du har en plan hur du ska spraya  , gå över hela sprayningen med sprutan i handen utan att spraya  , och kontrollera så du kan göra hela delen utan att du får några torrsprut eller att du inte når på något ställe.

För att förklara mer ingående så ska man ju se till så att man spraya hela delen med överlappande sprayningar hela tiden , så man inte börjar om från ett annat håll helt plötsligt , för då kan det uppstå en remsa med ”torrsprut” blir helt enkelt lite knottrig yta och inte lika glansig och fint som resten av lagret.

 

När du är nöjd så greppar du sprutan och provsprayar lite på ett papper eller nåt liknande så du ser att sprutmönstret ser okej ut och sprutan funkar som den ska.

Då lägger du ett ganska tunt lager till att börja med , väntar kanske 10 min (beror på temperatur och klarlack) och kolla sen med fingret någonstans där det inte syns och se om det följer med ”trådar” upp från klarlacken när du känner på den med fingret.

När det inte längre följer med upp så kan du blaska på ett lite tjockare lager .

Som nybörjare är det nästan bäst att lugna sig här och låta detta torka , annars kan man upprepa denna processen kanske tre gånger för att få ett tjockt och fint lager med klarlack.

Men för en nybörjare är det större risk att det blir rinningar och mycket merarbete om man försöker slänga på många lager.

 

Efter detta väntar du minst 1 dygn gärna mer , och kontrollerar , är du nöjd med hur det ser ut eller är det mycket apelsinskal eller rinningar?

Antingen nöjer du dig och om det har kommit nåt dammkorn i så kan du polera bort det  , annars gör du som så att du slipar ner hela delen med 1000-kornigt papper och kör en ny omgång klarlack , se bara till att vara försiktig så du inte slipar igenom till basfärgen , då måste man laga.

Detta brukar man kalla att mellanslipa klarlacken.

Efter nästa omgång klarlack brukar det bli väldigt fin yta.

En del vattenbaserade färger har en tendens att bli ganska grova i ytan så dom behöver ofta 2 omgångar klarlack.

Likadant om man har tejpat flames eller liknande , då är det ju ofta ganska tjocka färgkanter som behöver ganska tjockt lager med klarlack.