Spackling





Spackling

Hade inte tänkt att ha detta i ett kapitel från början men när jag började skriva på det så upptäckte jag att det blev mer och mer info så jag tyckte det kunde få en egen avdelning.

Spackel-sorter , har faktiskt inte stött på något riktigt dåligt spackel ännu , har inte provat jättemånga sorter men dom jag har provat har funkat helt enligt planerna.

Dom bästa spackel-sorterna köper jag på billacks-tillbehör affärer , då är det lättslipat kaross-spackel som inte ställer till med nåt , för just lättslipat är nog den bästa egenskapen ett spackel kan ha.

Men plastic padding och hagmans funkar riktigt bra också.

Man ska alltid sträva efter att ha så lite spackel som möjligt eller helst inget alls  , det är det bästa.

När du har fixat plåten så bra som du kan så är det dags att börja spackla , är det plast och det är sprickor så kan man behöva plasta först för att undvika sprickor i spacklet.

Är det lite större bulor eller skador så det behövs mer spackel så kan jag rekommendera glasfiberspackel i grunden , det bygger bra och är lätt att slipa.

Här slipar man med grova papper 40 korn till 100 korn eller liknande , det gäller att få raka linjer och se till att formen på grejerna blir rätt , inga dalar eller toppar någonstans.

Är det en stor rak yta , använd en lång rak kloss för att få det jämnt , är det runt som en tank eller liknande är det lite mer känsla med att få det jämt , men en kloss bör användas här också.

Nu ska du ha en ganska grovslipad men välformad yta , men troligtvis också några ställen där du behöver komplettera , då tar du fram ditt fin-spackel och slår på en omgång där det behövs.

När du ska slipa detta kan du gå upp lite i korn-grovhet , 120 c.a.

Nu har du  en fin välspacklad yta , nu kan det passa bra att lägga ett lager med slipgrund , som fyller ut slipreporna fint och är  en dröm att slipa.

Nu när du har detta lagret på så finns det ett litet knep för att hitta eventuella dalar och toppar , som annars kan vara svåra att se.

Man lägger ett så kallat ”guide coat” ett jättetunt ryk-varv med lite svart basfärg , sen när man börjar slipa på detta så ser man precis var det är dalar , dessutom så ser man väldigt tydligt om man missar att slipa någonstans, vilket är en trevlig bonus.

Detta lagret kan man slipa med lite finare papper 3-500 kornigt.

Om det nu behövs så får du komplettera med mer spackel eller slipgrund  , sen har du en kanonyta att börja måla på.

Tänk även på att spackel har en tendens att sjunka ibland , så ha inte för bråttom utan ge det lite tid.