Vanliga problem

Problem:

 

Tipdry

Det är när färgen torkar på nålen och gör att sprutbilden blir kass och airbrushen kan spotta å fräsa.

Viss tipdry får du alltid vare sig du vill eller inte , oavsett vilken färg du köper , vissa färger är värre än andra.

Lösningen är att helt enkelt se till att hålla nålen ren , rengör den med jämna mellanrum , jag gör det med fingrarna, vissa använder tops eller penslar med förtunning på  , man får se vad som funkar bäst för sig själv.

Huvudsaken är iallfall att man håller den riktigt ren , det blir så mycket bättre och lättare då.

 

 

Spiderwebbing

När man går nära med sprutan så blir det liksom som ett splash eller spindelnät med färgen,

Problemet är att färgen är för mycket förtunnad , eller fel förtunningsmedel eller för dålig kontroll på luft/färg-flödet. Kan vara fel lufttryck också , oftast är det den första orsaken eller en kombination av alltihopa.

 

Dålig finfördelning av färgen

Färgen ur airbrushen ser liksom lite klumpig ut och finfördelar sig inte riktigt.

Problemet är att det är torkad färg i sprutan eller på nålen , i undantagsfall så kan munstycket eller nålen vara skadad men då brukar det bli ännu värre effekt än annars.

Lösning: är att rengöra noggrant , jag kan inte nog trycka på denna punkten håll dina färgsprutor äckligt rena , det sparar så otroligt mycket tid och svordomar.

 

Trögt att trycka ner avtryckaren

Känns som att hela sprutan är väldigt seg , går liksom trögt att trycka ner avtryckaren.

Är nästan alltid så att det har kommit ner färg eller nåt annnat precis vid avtryckaren och ligger nu och kläggar ihop så luftventilen går trögt.

Lösning : skruva isär i molekyler och rengör allting ordentligt.

 

Färg som lossnar och följer med upp

Har du säkert varit med om , att färgen följer med tejpen upp när du ska avmaskera.

Kan ha några olika anledningar , antingen har du köpt billig skittejp på rusta och då kan det helt enkelt bli så, inte mer å säga om det.

Eller så har du gjort för dåligt underarbete , slipat dåligt eller om det ligger något konstigt lager färg under som gör det.

Eller så har inte färgen fått torka tillräckligt.

Lösningar:  Köp riktig tejp för lackering , gör underarbetet ordentligt , och låt färgen torka. J

Sen finns det dom färgerna som är riktigt känsliga då finns det ett bra knep , nämligen att varje tejpremsa man drar av från rullen sätter du på din tröja innan du sätter den på den lackade ytan.

Då tar den upp lite ludd och tappar lite av sin fästförmåga och ibland är det bara det som behövs.

Fiskögon

Blir som små kratrar där det liksom inte ligger någon färg i mitten.

Kan bero på något medel med silicon varit i närheten , eller någon annan skum substans.

Kan även bli så om du lägger ett nytt lager klarlack på en yta som inte riktigt har fått torka ut ordentligt.

Kan även dyka upp när man verkligen inte har tid att göra om saker och ting….

Lösning: Håll allt rent och inte några skumma färger eller medel , smörj inte upp din spruta med 5-56  (bara ifall du hade några såna planer J.

 

Dammkorn

Detta händer både i ett garage och även i en lackbox för 1 miljon så kan det hamna ett damkorn i lacken.

En stor del av damm kommer ifrån lackeraren själv så blås dig ren från allt damm först.

Har du ett rum för lackering så se till så att det är dammfritt runt om rummet och spola gärna vatten runt om också. Sen går du in i lackboxen  , spola vatten på golvet , det håller dammet nere , sen tar du  tryckluften och gå över alla ytor och se till så det inte finns nåt damm som kan virvla upp , avsluta med att blåsa dig själv ren också.

 

 

Krackelring

Detta är ganska knepigt , kan bero på lite alltmöjligt , oftast är det någon konstig grundfärg som ställer till det , eller nåt annat som löses upp när du lägger på din nya fina lack.

Gör om från början är i princip det enda sättet att bli av med det.

 

 

Genomslipning

Att slipa igenom till basfärgen eller ännu längre när man ska göra sin mellanslipning på klarlacken då händer det att man slipar lite för hårt nånstans så det går ner i basfärgen eller grundfärgen.

Det är jobbigt och ställer till en massa merarbete. Och kan vara väldigt besvärligt att fixa , speciellt om det är en candylack , nästan omöjligt att fixa riktigt snygggt.

Men är det en solid färg så är det bara att blåsa på mer färg tills det blir osynligt.

Hur man undviker det : Gäller att få en känsla av hur mycket man kan slipa på klarlacken helt enkelt , kanter och skarpa partier ska man vara extremt försiktig med för där ligger inte mycket klarlack , och det går fort igenom.

Men träning ger färdighet , och man får en känsla av hur  mycket man kan ta efter ett tag , men är det en candylack så var extra försiktig för det är jobbigt att fixa.

 

Reparation av t.e.x repa eller stenskott

Får rätt ofta frågor om jag kan fylla i ett stenskott , det dryga med det är att visst man kan göra någon ful-reparation och bara pensla i lite precis i skottet , det kommer inte att se särskilt bra ut enligt min mening men det går snabbt.

Ska man göra det ordentligt så är det mycket jobb och är knappt värt det  , eftersom man då gör i princip likadant som på en genomslipning.

Men samma sak här , candylacker är jättesvåra att laga snyggt , ju enklare och solidare färger desto lättare är det att åtgärda skador.

Värt att tänka på här är att om du t.e.x tänker laga ettt stenskott och sen bara klarlacka en liten yta just bara över stenskottet och sen polera ut kanterna , så kan det funka bra ibland , MEN ibland blir det en gloria runt den nya klarlacken som syns i vissa vinklar  , så det är lite lurigt , alltid bäst att försöka ta en hel yta då slipper man sådana här problem.

 

 

Rost.

Rost är skit , det är helt kass och väldigt svårt att bli av med.

Har man rost på en del så är det problematiskt.

Är det bara lite ytrost så kan det gå att slipa bort noggrant , då KANSKE man blir av med det men oftast så är det så att om rosten än gång har fått tag i metallen så kommer den alltid tillbaka hur du än gör  , tyvär är det så.

Är det mer än ytrost så du inte blir av med den då måste du kapa bort plåtområdet och svetsa dit ny fräsch plåt , alternativt byta hela delen.

Finns inget tråkigare än att se rost bubbla upp under en kanonfin lack.

 

 

Rinningar

Detta är lite knepigt i börjarn , det kan vara att man har sprutan för nära underlaget , rör sprutan för sakta  , förtunnat färgen för mycket , men oftast är det en kombination av alltihopa.

Hur allvarligt problem det är beror lite på vad det är du sprutar när du får rinningen.

Är det klarlack kan det gå att fixa om det är en liten rinning , genom att försiktigt slipa ner och polera bort den , annars måste du slipa så mycket du vågar och sen klarlacka igen helt enkelt.

Det krävs en hel del erfarenhet innan man behärskar detta bra.

Får du en rinning när du sputar  candy , ligger du ganska pyrt till , troligen är det bara att börja om från början , men det kan gå att fixa allt handlar ju om var och hur det blev.

Vanlig basfärg är inga problem , bara slipa ner och bättra.

Men i alla ovanstående fall , se till att det får torka ordentligt innan du börjar slipa på det , annars blir det bara värre.